کوچینگ توسعه فردی چیست؟

کوچینگ توسعه فردی چیست؟

دانستن این که کوچینگ توسعه فردی چیست و بهره بردن از شرایط ایجاد شده در این بستر کمک خواهد کرد که هر شخص با سرعت مسیر رسیدن به اهداف خود را طی کند.

در این مقاله تلاش می کنیم تا شما را با مفهوم کوچ و کوچینگ توسعه فردی و تاثیرات آن بر موفقیت و پیشرفت شخصی در ابعاد مختلف زندگی آشنا کنیم تا با دیدی صحیح برای انتخاب کوچ اقدام نمایید.

لایف کوچ کیست؟

مهارت ها و استعدادهای هر فردی بر اساس وراثت و محیطی که در آن رشد می کند شکل گرفته و متفاوت با سایرین است و همین تفاوت ها است که عامل موفقیت افراد در حوزه های مختلف شغلی، ورزشی و… می باشد. این که یک فرد تا چه اندازه با استعدادهای خود و توانایی هایی که دارد آشنا باشد و از آن ها در مسیر رشد خود بهره ببرد تعیین کننده میزان موفقیت او در زندگی خواهد بود.

در غالب موارد افراد شناختی از توانایی و استعداد خود ندارند و این موجب می شود که با انتخاب های اشتباه نتوانند در طول زندگی خود موفقیت کسب کنند. این در حالی است که داشتن یک شناخت کافی از استعداد و توانایی و چگونه شکوفایی آن ها سبب می شود تا فرد در مسیر رشد گام بردارد و زندگی شاد و پر از موفقیت داشته باشد.

برای غالب افراد پی بردن به این موارد کار ساده ای نیست و نیاز دارند تا در این زمینه راهنمایی شوند. در این جا است که اهمیت لایف کوچ خود را نشان می دهد در تعریف لایف کوچ باید گفت که لایف کوچ شخصی است که با بهره مندی از دانش و تجربه خود به افراد کمک می کند تا استعداد خود را کشف کرده و با خلاقیت و تفکر اصولی در مسیر رشد گام بردارد و در حالت کلی کوچینگ توسعه فردی راهکاری است که با تمرکز بر استعداد و توانایی افراد راهکار هایی را ارائه می دهد که در ابتدا بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

توسعه فردی چیست و چرا برای رشد و پیشرفت اهمیت دارد؟

هر فردی مجموعه ای از توانمندی ها و استعدادها را دارد که حال بخشی به صورت ارثی و برخی دیگر در اثر تاثیرات محیط و افرادی که فرد در سال های ابتدایی پس از تولد خود با آن ها در ارتباط بوده است شکل گرفته است. شناخت این توانایی ها برای تمامی افراد به راحتی ممکن نیست و همین امر مانع از پیشرفت فرد و رسیدن به کمال مطلوب می شود. در مسیر توسعه فردی کمک می شود تا با شناخت صحیح و استفاده از عنصر خلاقیت توانایی ها به درستی شناسایی شده و در مسیر رشد و پیشرفت خود قرار گیرند.

رشد و پیشرفت با شناخت صحیح خود و برنامه ریزی اصولی برای رسیدن به اهداف متناسب با استعداد و توانایی سبب خواهد شد که فرد زندگی شادتر و با اعتماد به نفس بالاتر داشته باشد و در مسیری قدم بگذارد که انتهایش رضایت از خود و زندگی باشد. تا به اینجا به احتمال زیاد به اهمیت کوچینگ توسعه فردی پی برده باشید در ادامه بررسی های بیشتری در این زمینه انجام می دهیم.

چرا باید کوچ شخصی داشته باشیم؟

چرا باید کوچ شخصی داشته باشیم؟

داشتن دانش و اطلاعات در زمبنه این که چگونه به استعداد و توانایی خود پی برده تا بر اساس آن ها اهداف را در زندگی تعیین کرد اهمیت فراوانی دارد اما آیا هر فردی می تواند به تنهایی به چنین شناختی برسد و برای رسیدن به موفقیت برنامه ریزی کند؟

– بدون شک پاسخ این سوال خیر است.

استفاده از روش آزمون و خطا حاصلی که در پی دارد تنها شکست و هدر دادن زمان خواهد بود این در حالی است که می توان با دریافت راهنمایی و استفاده از دانش و تجربه کوچ مسیر همواری را در پیش داشت. کوچینگ توسعه فردی راهکاری است که بر اساس آن ابتدا توانایی های فردی سنجش می شود و همین مساله مانع از انتخاب مسیر و اهداف غلط توسط افراد می شود و بی تردید چنین راهی موفقیت را در پی خواها داشت.

مربی توسعه فردی چه می‌کند؟

مشاوره و بررسی شخصیت و استعداد یابی کارهایی است که یک مربی کوچینگ توسعه فردی انجام داده و با تعیین اهداف مورد نظر فرد به او کمک می کند تا یک برنامه و پلن اصولی برای رسیدن به آن داشته باشد در این حالت انرژی و خلاقیت فرد هدفمند شده و در نتیجه دستیابی به موفقیت قطعی خواهد بود و باید گفت کوچینگ توسعه فردی در دنیای امروز که زمان در آن بسیار اهمیت دارد موجب می شود که در کوتاه ترین زمان بهترین دستآوردها را داشت زیرا که هر فردی در صورتی که از خلاقیت و استعداد خود اطلاع داشته باشد بهترین انتخاب و هدف گذاری را خواهد داشت.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

روان شناس بالینی | محمد کربلایی حسینی

از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید:

دوره های آموزشی

آزمون های روان سنجی

جدیدترین مقالات